
брой Август 2013
По време на Втората световна война членове от британското правителство предлагат на Чърчил да се намалят разходите за култура за сметка на тези за отбрана, което звучи съвсем прагматично.
Изтеглете ЛИК брой Август 2013 
На което министър-председателят дава следния знаменателен отговор: „Ако нямаме култура, тогава какво отбраняваме?”
Често си спомням тази ситуация, когато сe обвързва културата ту с икономически недоимък, ту с политическа криза. Да изразяваш гражданска активност чрез културни ценности и дейности традиционно свързваме с Франция, Англия или Германия, но се случва и в съизмерими по население и място държави като Холандия (стр. 54) или Гърция (стр. 27). Пример за достойно вписване в последно време направихме и ние с документалния театър (стр. 39).
Не мога да не отбележа, че у нас културата никога не е била приоритет в предизборните кампании на нито една партия в най-новата ни история, съответно на нито едно правителство. Това е резултат на трайно установено равнодушно, стигащо до полупрезрително отношение към културата като вторичен елемент както сред властимащите, така и в масовото съзнание и в медиите.
Преди два месеца насред избори в отворено писмо Христо Мутафчиев, председател на Съюза на артистите в България, се възмути: „Обръщам се към тези, които нищо не направиха за връщането на славата на българското цирково изкуство, ако обичат, да спрат с използването на израза „истински цирк” като синомим за нещо обидно, лошокачествено и безстойностно. Вие били ли сте на истински цирк, господа? Как да сте били, като той изгоря на 26 септември 1983! На тези, които не са влизали в театралната зала и не знаят какъв труд е нужен за създаването на една театрална постановка, бих казал, че е цинично да използват думата „лош театър”. На тези, които не знаят какво себеотдаване и любов са необходими, за да станеш актьор, каква смелост се изисква да стъпиш на сцената и колко унизително е да живееш с мизерни доходи, забранявам да използват думата „слаб актьор...”
Това е традиционният контекст, в който българските политици и обслужващите ги медии употребяват културата – за охулване, не за съграждане.
Нашите местни олигарси понякога се ориентират към духовните ценности в материални артефакти, които могат да се пипнат и да останат във времето. Разумно решение, което ще ги надживее и примерно след половин век ще изтрие съмнителния привкус от произхода на капиталите и начините на сдобиване с антики и произведения на съвременното изкуство. Далеч по-трудно е за политиците, които трябва да изграждат някаква по-цялостна концепция, която да надхвърли мандата им.
На което „улицата” отговори с ироничните плакати, с остроумните и находчиви обвинения, с белия роял или живата картина пред Коня. Така Протестиращият човек декларира своята култура – и тя логично остана неразбрана. Особено ако е поднесена с усмивка, прегръдка или на кафе – при нас пасивната съпротива стил Ганди не функционира. Друго си е да има счупени стъкла и ръкопашен бой, на това властта реагира, защото й е адекватно.
Да включиш културата като оригинално, артистично и най-вече дългосрочно въздействие върху аудиторията предполага и собствена култура, и култура на екипа, с който работиш, и култура на населението. Което само по себе си е оптимистично очакване. За нея е необходимо мислене в перспектива, а не до избори, последователни във времето планиране и инвестиции и уважение към традициите, към постигнатото до момента – все уязвими места на съвременния български политически живот.
Петя АЛЕКСАНДРОВА
------------------------
В новия брой на ЛИК:
4 ЖИВОТЪТ ПРЕД ТЕБ
Феноменът Instagram влудява гигантите на уеб и създава нова естетика
10 БИТКА С АНГЕЛА
Лорис Грео с две изложби под общ надслов във форума на Центъра Помпиду и под Пирамидата при входа на Лувъра
12 СИЛАТА НА АПЛОДИСМЕНТИТЕ
Около произхода на практиката на ръкопляскането
13 АКЦЕНТИ НА МЕСЕЦА
Малкият сезон в „Сфумато” – Асен Константинов;
Sofia Design Week 2013 – арх. Борис Борисов;
Варненско лято 2013 – Милена Божикова
20 НОСТАЛГИЯТА
В есе на тази тема френският философ и филолог Барбара Касен разсъждава кога всъщност сме си у дома
22 ВРЕМЕТО КАТО РЕАЛНОСТ
За книгата „Прероденото време: от кризата на физиката към бъдещето на Вселената“ на американския физик Лий Смолин
24 ЗАВРЪЩАНЕТО НА ЛОШОТО МОМЧЕ
Около новия роман на Мартин Еймис „Лайънъл Асбо: състоянието на Англия”
27 ДОМ ЗА КНИЖНО СВОБОДОМИСЛИЕ
Създателката и вдъхновителката на Free Thinking Zone Арети Георгили пред Здравка Михайлова
30 ДИАНА БАЛАШЕВИЧ И КАМЕРНИЯТ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Митко Новков разговаря с младата руска литераторка за преводаческите й намерения
32 ОТ ЛОНДОН ДО МАНХАТЪН И ОБРАТНО
След успеха на „Няма вече сън”по „Макбет” в Ню Йорк трупата за интерактивен театър „Пънчдрънк” се завърна на родна сцена с „Удавникът” по „Войцех” на Бюхнер
36 РЕПЛИКИ ОКОЛО „ТЕРЕМИН”
Относно сценичното четене на пиесата на чешкия драматург Петър Зеленка в Народния театър
39 ДОКУМЕНТАЛЕН ТЕАТЪР ПО ВРЕМЕ НА ПРОТЕСТИ
По инициатива на театралната лаборатория NЕДРАма международно обсъждане в Червената къща – Асен Константинов
42 ВОЛС, ДЪЛГО ПАЗЕНАТА ТАЙНА
Германия отбелязва 100-годишнината от рождението на художника
46 ПАБЛО – КОЛОС С ГЛИНЕНИ РЪЦЕ
За изложбата „Керамикът Пикасо и Средиземноморието” в Обан, Южна Франция
50 КАКВО КОЛЕКЦИОНИРАТ ХУДОЖНИЦИТЕ
Кратка история на страстта, която кара художниците да събират произведения на други творци
54 ХЛАДЕН УМ И СМЕСЕНИ ЧУВСТВА
Впечатления на Мариана Христова от Фестивала за сценични изкуства в Холандия
58 ВИЗУАЛНА ОРГИЯ
Димитър Алтънков за изложбата на Дейл Чихули в Музея за изящни изкуства в Монреал
61 РАЗШИРЯВАНЕ НА СЕМЕЙНАТА ТРАДИЦИЯ
С басиста Петър Славов младши разговаря Владимир Гаджев
64 ...TO THE OTHER SIDE
В очакване на Роджър Уотърс, който на 30 август идва в София да събори Стената – Ивайло Кицов
68 БАРБАРА ХАНИГАН
Портрет на знаменитото канадско сопрано
70 ЛЯТНАТА СЦЕНА
Виртуална разходка по летните оперни маршрути: фестивалите в Екс-ан-Прованс, Оранж, Мюнхен, Глайндбърн, Брегенц...
72 ИМА ЛИ НОВО НАЧАЛО
Мисли на участници в Международния фестивал „Софийски музикални седмици” – Боряна Статкова
74 ДРАМИ НА ИЗТОК, ДЕПРЕСИИ НА ЗАПАД 5
Божидар Манов за 48-я кинофестивал в Карлови Вари
77 ТАЗИ ГОДИНА В АНЕСИ
Равносметката от Международния фестивал на анимационния филм
78 ЛИЦАТА НА ПОБЕДАТА
Коментари в руската преса за 35-я Московски кинофестивал
79 ПОСЛЕДНА СТРАНИЦА
„Кристиян и булката” от Владимир Сунгарски